|
|
Effectiviteit van optimalisatie.
Het Online onderzoeksbureau Multiscope heeft het zoekgedrag van Nederlanders in kaart gebracht. Hierbij bleek dat zoekmachines steeds meer een veelgebruikt middel zijn om informatie te vinden. Dit levert goed geplaatste sites niet alleen meer bezoekers op, ook herhalingsbezoekers en zelfs -kopers.
Bron:
Cijfers en letters
- In de top 5 van meest gebruikte websites van Nederland staan 4 zoekdiensten.
- 81% van alle surfers vindt zoekmachines de beste manier om websites te vinden.
- 90% van de internetters bezoekt minimaal één keer per maand een zoekmachine.
Top vijf meest gebruikte zoekmachines
1. Google 92%
2. Ilse 3%
3. MSN 2%
4. Yahoo 1%
5. Lycos 1%
Denk als uw klant
U weet als geen ander hoe uw klant denkt, daar bent u ondernemer voor.
Maar als u wilt dat die klanten bij u komen via zoekmachines, dan moet u weten hoe deze machines denken.
Zoekmachines werken net als uw klanten volgens vaste patronen (de zgn. algoritmes).
Wilt u per jaar niet 50.000 extra bezoekers?
Zoek de verschillen.
Eigenlijk zijn er bij de zoekmachines meer verschillen dan overeenkomsten. Iedere zoek-machine gebruikt als het ware zijn eigen strategie om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen bij het vinden van wat hij zoekt.
Enkele verschillen binnen de belangrijke zoekmachines die voor de marketeer van belang zijn: - Duur voordat pagina's toegevoegd worden. - Wel of niet kijken naar de metatags - Aantal keren dat een pagina een update krijgt - Visit ranking, Direct hit ranking?
Handig of toch niet?
Hier dient eerst nog wel een kleine kanttekening geplaatst te worden. Submit tools zijn handig omdat ze in eerste instantie tijd lijken te besparen, maar garanderen in geen enkel geval dat een site daadwerkelijk wordt toegevoegd. Sommige zoekmachines weigeren sites toe te voegen die op deze manier worden aangemeld. Het is dan ook zeker aan te raden om toch handmatig, zoekmachine voor zoekmachine, sites toe te voegen aangezien u dan in ieder geval meer zeker van bent dat u ook daadwerkelijk toegevoegd wordt.
Zorg voor veel links
Linking is naast zoekmachines een van de belangrijkste methodes om via het Internet bezoek te krijgen. Het past tevens precies binnen de aard van het Internet om op deze manier marketing te bedrijven.
Linking is echter niet alleen belangrijk om pur sang bezoek te trekken. Indien je een gedegen zoekmachine strategie wilt uitwerken kan dat eenvoudig weg niet zonder links. Google bijvoorbeeld voegt sites niet eens toe als er op het Internet geen links staan naar een bepaalde site en bij veel zoekmachines kom je eenvoudigweg hoger te staan op het moment dat je "linkpopulariteit" hoger is.
Plaats linken in: - Startpagina achtige linkoverzicht sites - Bedrijvenpagina's die niet van concurrenten zijn - Zogenaamde "hobby sites"
Tot slot een belangrijke tip.
Het is het niet waard om door de zoekmachines als spammer gezien te worden. Als je eenmaal op de zwarte lijst belandt kom je er alleen maar zeer moeilijk af en het is het simpelweg niet waard. Wat wordt gezien als spamming?
- Pagina's met moeilijk leesbare tekst. Of omdat deze te klein is of door de donkere achtergrond niet zichtbaar is.
- Pagina's met irrelevante of buitensporige sleutelwoorden
- Pagina's die inhoud dupliceren omdat dezelfde pagina te vaak is of vanaf verschillende domeinen wordt aangeleverd
- Pagina's die machinaal zijn aangemaakt met minimale of geen inhoud.
- Pagina's die alleen links hebben naar andere pagina's
- Pagina's met als enig doel het omleiden van gebruikers naar een andere pagina.
- Pagina's die een verordening schenden of die anderszins verwijderd dienen te worden op last van een gerechterlijke of overheidsinstelling
|
|
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| |
|