Basis Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Hoe zorgt u ervoor dat u Google verrast?
En hij uw pagina’s omhoog brengt naar een toppositie in de zoekresultaten?

Neemt u hiervoor gerust contact op met:
Softwarebureau InBeeWeb
Moorvensedijk 16, 5674 XC Nuenen
Tel: 040-2833962 / Mobiel: 06-23939200
Email: Wim Merks bij InBeeWeb

U kunt ook eerst het onderstaande even lezen....


Inhoud, populariteit en techniek
Zoekmachines quoteeren uw webpagina aan de hand van drie vragen:

  • Hoe relevant is de inhoud van uw webpagina voor mijn zoekopdracht?
  • Hoe hoog schatten andere websites uw site in - dus: hoeveel linken er naar u?
  • Bots ik niet op technische struikelblokken?

Hier wordt alleen antwoord gegeven op de eerste (en simpelste) vraag: hoe maakt u duidelijk aan de zoekmachines dat uw webpagina zich toespitst op één bepaald trefwoord?

Eén trefwoord per pagina
Probeert u uw hele website in één klap te laten scoren met een bunch trefwoorden? Nee, nee, zo gemakkelijk komt u er niet vanaf.
Bij elk trefwoord hoort één webpagina.
Of correcter: bij elke trefwoordengroep. Want de meeste Google-gebruikers zoeken eerder met een combinatie van woorden dan met een enkel woord (bijvoorbeeld: 'goedkope benzine eindhoven').
Onthoud dus: één pagina = één trefwoord of trefwoordengroep.

Gebruik het trefwoord vaak
Schrijft u een webpagina rond een bepaald trefwoord?
Dan wil Google daar ook harde bewijzen voor:

  • Het trefwoord komt vaak op de webpagina voor.
  • De context klopt, zoals blijkt uit synoniemen en woorden die verband houden met het trefwoord.

Plaats het trefwoord correct
Het trefwoord her en der laten opduiken, volstaat niet. U geeft het extra gewicht door het op specifieke plaatsen te zetten.
In volgorde van belangrijkheid is Google dol op het trefwoord in:

  • paginatitel (TITLE-tag in de HTML-code);
  • alineatitels (H1- en H2-tags in de HTML-code) (deze pagina zou bijv. hoog scoren voor 'trefwoord');
  • inhoud van de eerste alinea;
  • hyperlinks;
  • tekst in bold;
  • pagina-URL.

En kies het goede trefwoord
Is daarmee de kous af?
Nee. Een pagina die hoog scoort voor een trefwoord is toch nutteloos, als dat het verkeerde is.
Maar hoe weet u wat de modale potentiële klant zoekt?

  • Vraag het. U zult versteld staan hoe eenvoudig de woorden zijn die hij bedenkt voor uw site.
  • Noteer de paginatitels van 'webwijze' concurrenten, die hoog scoren in de zoekmachines.
  • Onderzoek de logbestanden van uw website op de trefwoorden waarmee zoekers binnenliepen.
  • Vraag de thesaurus van Google om raad: Google Suggest of kijk in het SEO Book.

Verzoen uw klant en de zoekmachines
Hoger scoren in de zoekmachines met een goed en correct geplaatst trefwoord is niet uitzonderlijk moeilijk.

Wat dat wél is, is hoog scoren en tegelijk uw bezoekers blijven boeien.